MMCOMP Sklep i Serwis Komputerowy

Zadzwoń do nas: tel. +48 531 49 49 49 | Kontakt

Czym jest spoofing?

Czym jest spoofing?

Ostatnie lata to okres wzmożonej pomysłowości pracowitych hakerów. Stają się oni coraz sprytniejsi, a ich pomysły są coraz bardziej bezwzględne. Najnowsza metoda oszustw internetowych to tak zwany „spoofing telefoniczny”. Czy wiesz, czym on właściwie jest i jak skutecznie się przed nim bronić? Podpowiadamy, jak rozpoznać oszusta i nie paść jego ofriarą.

Co to jest spoofing?

Spoofing telefoniczny polega na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery. Po co? By móc dzwonić z nich do swoich ofiar, a następnie udawać zupełnie inną osobę. Spoofing jest możliwy dzisiaj przez nowoczesną telefonię VoIP – wykorzystując ją dzwoniący może w dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić wybrany przez siebie numer, który później wyświetli się na ekranie, ale już jako numer innego dzwoniącego. Oszuści dzwonią do swoich ofiar podając się najczęściej za konsultantów banków lub policjantów czy przedstawicieli urzędów, a nawet sądów. Opowiadają przeróżne historie, celem zmanipulowania rozmówcy, a później – dostania się do jego konta, by przejąć znajdujące się środki. Warto zapoznać się z możliwymi metodami oszustów. Stosują oni wyuczone sztuczki socjotechniczne celem zmanipulowania rozmówcy. Ich planem jest zdobycie dostępu do Twojego rachunku bankowego – jeśli im się to uda, niestety wszystkie Twoje oszczędności bardzo szybko znikną.

Jak bronić się przed spoofingiem?

Przed spoofingiem telefonicznym jest się bardzo trudno bronić. Kiedy odbierasz telefon pamiętaj, że numer, który wyświetla Ci się na ekranie, wcale nie musi oznaczać, że to właśnie jego właściciel do Ciebie dzwoni. Jeśli czujesz, że Twój rozmówca jest oszustem, po prostu się rozłącz. Podczas każdej rozmowy bądź ostrożny – uważnie słuchaj osoby dzwoniącej i postaraj się zapanować nad swoimi emocjami. W przypadku, kiedy rozmówca zaczyna mówić, że wystąpił problem z Twoim kontem bankowym, zakończ rozmowę. Możesz wtedy zadzwonić samodzielnie do banku, żeby zweryfikować, czy telefon pochodził od pracownika. Jeżeli posiadasz starsze osoby w rodzinie, koniecznie zapoznaj je z terminem „spoofing”, przedstaw, jak się objawia i jak można się przed nim skutecznie ochronić. Pomocy może udzielić Ci także każdy dobry serwis GSM, który pokaże jak ustawić blokadę przed tak zwanym SPAMem. Wówczas unikniesz przychodzących połączeń od telekonsultantów. Wiele nowoczesnych smartfonów ma taką opcję, natomiast w przypadku starszych modeli warto poprosić o pomoc fachowców.

Jak rozpoznać oszusta?

Jeśli osoba nie jest zorientowana w nowoczesnych metodach hakerskich, będzie bardzo łatwym łupem. Oszuści bardzo często namawiają rozmówców do szybkiego przesłania pieniędzy na inne konto, ponieważ stare zostało wcześniej zhakowane przez inną osobę lub po prostu zablokowane. Hakerzy starają się jak najbardziej emocjonalnie stłamsić odbiorcę, żeby ten w stresie podał wszystkie swoje dane. Oszuści nie dają rozmówcom czasu na pomyślenie czy choćby pobieżne zweryfikowanie sytuacji. Prośba o przesłanie pieniędzy czy podanie danych do konta powinna zostać przez nas  potraktowana jako wyraźna próba oszustwa. Pamiętaj, że bank nie będzie kontaktować się telefonicznie, a do weryfikacji konieczny będzie dowód osobisty i szczegółowe dane.

Oprócz spoofingu telefonicznego istnieje jeszcze spoofing mailowy oraz spoofing IP. Mimo niewielkich różnic między nimi, cel każdego z nich jest jeden – wyłudzenie danych do rachunku bankowego. Odbierając telefony od nieznajomych numerów bądź ostrożny, nie klikaj w podejrzane linki które otrzymasz smsem czy mailowo. Warto również zainstalować na urządzenia odpowiednie programy antywirusowe. Bądź bezpieczny i zaufaj intuicji!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl